Warning: fopen(/home/klient.dhosting.pl/ewh4motosho/.tmp/menu-animation.min-jOD7O3.tmp): Failed to open stream: Disk quota exceeded in /home/klient.dhosting.pl/ewh4motosho/4motoshop.pl/public_html/wp-admin/includes/class-wp-filesystem-ftpext.php on line 139

Warning: unlink(/home/klient.dhosting.pl/ewh4motosho/.tmp/menu-animation.min-jOD7O3.tmp): No such file or directory in /home/klient.dhosting.pl/ewh4motosho/4motoshop.pl/public_html/wp-admin/includes/class-wp-filesystem-ftpext.php on line 142
Jak dopasować kask? - 4motoshop - dobierz kask
Kaski

Jak dopasować kask?

Dopasowanie kasku motocyklowego może być nie lada wyzwaniem, ponieważ wybór kasków motocyklowych na rynku jest przeogromny. Producenci mają w swoich ofertach różne propozycje. Kaski integralne (pełne/zamknięte), szczękowe (z unoszoną lub obracaną szczęką) i otwarte (z szybką, daszkiem, goglami). Każdy ten typ jest projektowany z uwzględnieniem preferencji oraz uwag użytkowników. W obrębie każdej z tych kategorii można trafić na konstrukcje wykonane z różnych materiałów i z najróżniejszymi udogodnieniami. Jak odnaleźć się w tym gąszczu informacji będąc dopiero na początku swojej przygody z motocyklami? I co najważniejsze – jak dobrać odpowiedni kask dla siebie? 

Przede wszystkim – nie bój się pytać! Dobry sprzedawca zawsze odpowie na Twoje pytania i pomoże Ci dobrać dopasować propozycję. 

Dla tych jednak, którzy swoje poszukiwania zaczynają sami, poniżej garść przydatnych wskazówek: 

Styl jazdy

  Często zdarza się, że na początku wybieramy pojazd, a dopiero potem kompletujemy strój. Kask to obowiązkowy element motocyklowego ubioru, o którym nie można zapomnieć. 

  Poszukując kasku dla siebie dobrze jest zastanowić się, w jakich warunkach będzie on użytkowany. By nieco przybliżyć to zagadnienie i bardziej skonkretyzować swoje wymagania, warto zadać sobie kilka pomocniczych pytań:

Na jakim jednośladzie chciałbym/chciałabym jeździć lub jakim jednośladem się poruszam?  

Tu warto wziąć pod uwagę: pozycję za sterami, przeznaczenie motocykla (turystyczny, miejski, cross-enduro, oldtimer, cruiser, chopper, skuter, inne) oraz pojemność silnika danego jednośladu (można oszacować zakres prędkości, jakimi mniej więcej będziemy się poruszać na danej maszynie). Dla przykładu: Jeśli kupimy sobie sportowy kask, wentylacja w nim będzie działać w pozycji, w której siedzi się (a może bardziej: leży!) na sportowych motocyklach. Do tego wizjer będzie stosunkowo wysoko – dlatego jeśli jeździmy w wyprostowanej pozycji nie tylko będziemy się grzać, a jeszcze ograniczymy sobie pole widzenia.. Przykład terenowy: W terenie będziemy poruszać sie z mniejszymi prędkościami, więc w tych kaskach bardzo ważna jest efektywna wentylacja.

Do czego będę użytkował mój motocykl/skuter? 

Preferencje oraz zapotrzebowania są przeróżne: dojazdy do pracy, krótkie i dalsze wycieczki, zwiedzanie świata, skoki i pokonywanie przeszkód, stunt i wiele, wiele innych. Warto dopasować kask do potrzeb, by zapewnić sobie największy komfort i bezpieczeństwo – dla przykładu możemy kupić kask otwarty do przemieszczania się po mieście w ładną pogodę, ale na pewno nie polecamy go do jakichkolwiek akrobacji w terenie.

Dwa powyższe pytania mogą posłużyć jako wyjściowa do zawężenia poszukiwań i lepszego określenia swoich oczekiwań. 

Integralny, szczękowy czy otwarty? 

Rodzaj kasku oraz jego wybór jest najczęściej indywidualną kwestią użytkownika. Jedni bezpieczniej i pewniej czują się w kasku integralnym, innym pasują jedynie kaski otwarte, ponieważ nie mają wrażenia zamknięcia czy ograniczenia. Jeszcze inni poszukują kompromisu i decydują się na kaski szczękowe – w każdej niemal chwili można podnieść szczękę i zaczerpnąć świeżego powietrza. Wszystkie te propozycje mają swoje wady i zalety.

Kaski otwarte

Kaski otwarte są bardzo dobrze wentylowane i stosunkowo lekkie, więc część osób wybiera je do jazdy mniejszymi pojemnościami po mieście. Trzeba jednak pamiętać, że wentylacja działa i wtedy, gdy jest ciepło i zimno – więc w chłodny wieczór przejazd po mieście może być aż zbyt rześki. Dodatkowo otwarte kaski nie zapewniają dobrej ochrony dla szczęki i przodu twarzy – zwłaszcza, jeśli jeździmy z otwartą szybką.

Kaski integralne

Kaski integralne to najbardziej popularne na rynku kaski – w zależności od materiałów wykonania i dodatków mogą mieć różną wagę, budowę skorupy i wentylację – znajdą się tutaj więc i podstawowe kaski, które pewnie nieraz widzieliście na głowach dostawców, jak i bardziej zaawansowane konstrukcje. Każdy znajdzie coś dla siebie: kaski cross i enduro, kaski sportowe oraz do jazy turystycznej.

Kaski szczękowe

Kaski szczękowe z otwieraną szczęką, często określane kaskami turystycznymi. Z powodu mechanizmu unoszenia szczęki zwykle są nieco nieco cięższe, zazwyczaj mają wydłużony kształt lub szeroką „szczękę” z przodu, która pozwala na podnoszenie szczęki nad czoło. Na postojach można w nich jeść, pić i swobodnie rozmawiać, a pod światłami i przy niewielkiej prędkości wentylować się jak w kasku otartym. Niemal wszystkie kaski szczękowe mają już „turystyczne” udogodnienia w postaci przeciwsłonecznej blendy oraz specjalnych miejsc pod interkom.

Można spotkać się z kilkoma typami takich kasków: homologowanych do jazdy tylko w kasku zamkniętym, lub z tak zwaną podwójną homologacją – czyli do jazdy w kasku otwartym i zamkniętym, ale bez wysokiej szyby szybka jazda z otwartą przyłbicą jest probematyczna. W tej chwili trzy firmy na rynku mają już w ofercie ciekawy typ takiego kasku: ze szczęką 180 stopni, przesuwającą się aż na tył kasku, co oznacza, że po otwarciu ich można jechać jak w kasku otwartym, z opuszczonym wizjerem (czego nie umożliwiają standardowe kaski szczękowe)

Materiał wykonania, budowa wnętrza, zapięcie i inne

Wybraliśmy już rodzaj kasku i wiemy na jakim motocyklu będziemy go użytkować. Czy poza rozmiarem skorupy warto zwrócić jeszcze na coś uwagę? 

Otóż tak! 

Jest kilka bardzo istotnych szczegółów, którym warto się przyjrzeć, zanim zdecydujemy się na konkretny model kasku:

  • Budowa zewnętrzna- jest wiele materiałów, z których są zbudowane skorupy kasków motocyklowych. Jedne będą bardziej odporne na uderzenia, przebicia lub pęknięcia, inne mniej. Zastosowane materiały będą miały również wpływ na wagę kasku. Warto zwrócić na to uwagę dobierając model dla siebie. O konstrukcji i materiałach, z których są budowane kaski możesz więcej przeczytać tutaj.
  • Wypełnienie EPS i wyściółka – EPS to specjalnie zaprojektowana pianka o różnej gęstości, która ma za zadanie absorbowanie energii podczas uderzenia kasku. Bez tego wypełnienia kask nie spełniałby właściwie swojej funkcji. Wyściółki w nowoczesnych kaskach najczęściej są wykonane z miękkich, hipoalergicznych tkanin. Dodatkowo projektuje się je w taki sposób, by można było je wypiąć i odświeżyć (np.wyprać).
  • Zapięcie – Najpopularniejszymi zapięciami stosowanymi obecnie w kaskach motocyklowych jest zapięcie mikrometryczne oraz zapięcie typu DD. Pierwsze charakteryzuje się stosunkowo prostą budową i intuicyjną obsługą. Stosuje się je we wszystkich rodzajach kasków, jednak nie we wszystkich modelach. Drugi rodzaj zapięcia jest niezwykle prosty w budowie, choć jego obsługa początkowo może być nieco problematyczna. Zapięcie typu podwójnego D jest uznawane za najbezpieczniejsze zapięcie jakie do tej pory zastosowano w kaskach motocyklowych. Spotkać je można w bardziej zaawansowanych modelach kasków, a dodatkowo jest ono wymagane we wszystkich modelach kasków sportowych wyższej klasy. 
  • Blenda przeciwsłoneczna – to dodatkowa, przyciemniana szyba, która zamontowana jest w specjalnie zaprojektowanej wnęce w skorupie kasku. Działa podobnie jak okulary przeciwsłoneczne przy ostrym słońcu. Najczęściej obsługuje się ją prostym mechanizmem, który umieszczony jest na szczycie lub z boku kasku. Przydatność blendy jest kwestią sporną, więc ma swoich zwolenników oraz przeciwników. Więcej na ten temat znajdziesz w artykule o materiałach, z których są projektowane skorupy kasków (tutaj).
  • Szyby inne niż przezroczyste – każdy producent kasków ma w swojej ofercie kilka rodzajów akcesoryjnych szyb. Można znaleźć między innymi: szyby dymione, przyciemniane, fotochromatyczne, kolorowe, szyby typu Lustro Weneckie. Oczywiście nie każdy model kasku posiada tak szeroki wybór wizjerów akcesoryjnych. O takie szczegóły najlepiej dopytać bezpośrednio w sklepach prowadzących interesujące nas marki kasków. Trzeba pamiętać, że nie wszystkie szyby kasków są homologowane do użycia w każdych warunkach. Sprzedawca na pewno rozwieje Twoje wątpliwości, jeśli będziesz wiedział, którą szybę chcesz dołożyć do kasku 
  • Pinlock – to dodatkowa, przeźroczysta nakładka, którą montuje się od wewnętrznej strony wizjera na wystających bolcach (pinach). Jego zadaniem jest zapobieganie parowaniu szyby przy dużej różnicy temperatur i jest ogromnie przydatny przy chłodnej pogodzie. Na rynku istnieje kilka marek, które produkują tego rodzaju rozwiązania (Pinlock nie jest jedyny, ale jest oryginalny 🙂 )
  • Wentylacja – Każdy model kasku ma ją zaprojektowaną w unikalny sposób. Wloty i wyloty powietrza są połączone ze sobą poprzez specjalne kanały wentylacyjne. Mają one za zadanie odprowadzić ciepło z wnętrza konstrukcji oraz dostarczyć świeże powietrze i zapewnić jego cyrkulację. Ma to ogromny wpływ na zachowanie komfortu termicznego. Dodatkowo wentylacja jest projektowana do konkretnych typów pojazdów. W przypadku kasków zaawansowanych technologicznie projekt odbywał się w tunelach aerodynamicznych. Taki projekt gwarantuje opływowość i jest przemyślany pod kątem pozycji, jaką motocyklista przyjmuje za kierownicą. To dlatego ważne jest dobranie modelu kasku pod typ jednośladu, jakim się poruszamy – kaski sportowe na sportowe motocykle.
  • Pozostałe wyposażenie – Dodatkowe wyposażenie lub akcesoria do dokupienia, na których nam zalezy – zrywki, gogle, daszek, zestawy naklejek, inne.

WAŻNA UWAGA! Większość kasków dostępnych na rynku to konstrukcje renomowanych marek, które od lat testują i udoskonalają swoje projekty. Można jednak trafić na “kaski motocyklowe”, które nie posiadają atestów ECE. Bardzo przestrzegamy przed takimi “nakryciami głowy”. Podczas wypadku kaski tego typu (bez homologacji) mogą wyrządzić więcej szkody niż przynieść pożytku.

Dobór rozmiaru

   Najistotniejszą kwestią przy wyborze kasku jest odpowiedni dobór rozmiaru oraz dopasowanie wnętrza skorupy do kształtu głowy. 

   Ponieważ na ostateczne wnętrze kasku ma wpływ wiele czynników (między innymi materiał i kształt skorupy, EPS-u i wyściółki) dwa modele w tym samym rozmiarze mogą się różnić. Mierzenie obwodu głowy w celu dopasowania rozmiaru jest jedynie orientacyjne. Przykładowo: kask RPHA-11 z marki HJC w rozmiarze L obejmuje obwód głowy w zakresie 58-59 cm, ale już HJC I-70 w rozmiarze L bedzie pasował na obwód głowy 60 cm.

  Do tego dochodzi jeszcze kwestia dopasowania wnętrza do kształtu głowy. Każdy ma nieco inną geometrię czaszki, przez co niektóre modele i marki kasków będą wygodniej leżeć, inne mniej. Niestety w części przypadków trzeba się z tym pogodzić – choćby nie wiadomo jak kask pasował nam wyglądem, ceną i dodatkami, może być skrojony nie na naszą głowę. W niektórych przypadkach można podziałać z wyściółką czy policzkami, czyli wymienić ją na mniejszą/ większą, ale sprzedawca musi indywidualnie sprawdzić, czy w wybranym kasku jest taka możliwość.

  Polecamy więc mierzyć, mierzyć, mierzyć i jeszcze raz mierzyć! 🙂 

  Jeżeli jednak nie mamy możliwości fizycznie przymierzyć podobającego się nam modelu kasku, przed zamówieniem rozmiaru warto zmierzyć obwód swojej głowy. Miarę ściąga się na wysokości około 2 palców (jakieś 2-3 cm) nad uszami, a z przodu twarzy – centymetr nad brwiami. To zwiększy szansę na wstrzelenie się we właściwy rozmiar. Nie jest to jednak reguła, o czym również warto pamiętać.

Jak poznać, że kask jest dobrze dopasowany? 

Mając już kask na głowie warto spędzić w nim kilka minut. Tutaj ważna uwaga – kask może lekko cisnąć na policzkach, natomiast w górnej części czaszki ma tylko przylegać. Jeżeli po chwili kask zbyt mocno uciska w czaszkę, najlepiej go zdjąć, gdyż rozmiar może być za mały. Jeśli zaś luźno zakładamy kask i mamy wrażenie, że leży dobrze, warto spróbować przymierzyć mniejszy rozmiar. Warto mieć porównanie i nie wybrać za dużego dla siebie kasku. Ze swojej strony polecamy najmniejszy kask, który nie boli 😛 

Dlaczego właśnie tak? Wnętrze kasku na policzkach po kilku użytkowaniach dopasowuje się do kształtu twarzy. Za mały kask jest niekomfortowy, w za dużym zaś wyściółka może się odkształcić tak, że kask zacznie być luźny. 

Kask na głowie nie powinien się dawać za mocno przesuwać na boki. Powinien mocno obejmować policzki – tworzy się “chomiczek” :). Najlepiej, jeżeli kask obejmuje całą głowę, nigdzie nie uwiera, a pole widzenia jest odpowiednio szerokie. 

Jeżeli masz jakiekolwiek pytania, które nie dają Ci spokoju po przeczytania tego artykułu, napisz do nas! 🙂 

Podsumowanie

Wybierając kask dla siebie warto pamiętać o kilku istotnych kwestiach. Budowa skorupy, rodzaj zapięcia, gęstość EPS-u, obecność lub brak blendy przeciwsłonecznej- to szczegóły, ale jednak niezwykle ważne. Mają one ogromny wpływ na Twój komfort oraz poczucie bezpieczeństwa podczas jazdy na motocyklu czy skuterze. Wybierając model dla siebie przede wszystkim warto zwrócić uwagę na rozmiar. Za mały będzie powodował ból i dyskomfort, co przełoży się na brak skupienia podczas jazdy. Za duży będzie przesuwać się na głowie, co nie tylko wywoła brak poczucia bezpieczeństwa, ale może mieć i bardziej poważne konsekwencje. Podczas jazdy z większymi prędkościami może spowodować utratę kontroli nad pojazdem lub utratą wizji. Kask przemieszczający się luźno na głowieprzy większych prędkościach może nam utrudnić widoczność i rozproszyć. Tak więc – najmniejszy, który nie boli! 

Dobór odpowiedniego wyposażenia to klucz do podniesienia Twojego komfortu i bezpieczeństwa.

Oczywiście – każdy też chce świetnie wyglądać! Na szczęście, na rynku mamy tak ogromny wybór renomowanych i certyfikowanych kasków, że każdy znajdzie coś dla siebie. Zarówno, żeby było bezpiecznie, wygodnie, komfortowo i efektownie. Dobór malowania kasku pod motocykl czy komplet ubrań jest bardzo prosty! 🙂 

Shopping Cart

Fatal error: Uncaught ErrorException: md5_file(/home/klient.dhosting.pl/ewh4motosho/4motoshop.pl/public_html/wp-content/litespeed/js/4a9132a48c0f55ee09f2a42ffbfd43e5.js.tmp): Failed to open stream: No such file or directory in /home/klient.dhosting.pl/ewh4motosho/4motoshop.pl/public_html/wp-content/plugins/litespeed-cache/src/optimizer.cls.php:140 Stack trace: #0 [internal function]: litespeed_exception_handler(2, 'md5_file(/home/...', '/home/klient.dh...', 140) #1 /home/klient.dhosting.pl/ewh4motosho/4motoshop.pl/public_html/wp-content/plugins/litespeed-cache/src/optimizer.cls.php(140): md5_file('/home/klient.dh...') #2 /home/klient.dhosting.pl/ewh4motosho/4motoshop.pl/public_html/wp-content/plugins/litespeed-cache/src/optimize.cls.php(837): LiteSpeed\Optimizer->serve('https://4motosh...', 'js', true, Array) #3 /home/klient.dhosting.pl/ewh4motosho/4motoshop.pl/public_html/wp-content/plugins/litespeed-cache/src/optimize.cls.php(382): LiteSpeed\Optimize->_build_hash_url(Array, 'js') #4 /home/klient.dhosting.pl/ewh4motosho/4motoshop.pl/public_html/wp-content/plugins/litespeed-cache/src/optimize.cls.php(264): LiteSpeed\Optimize->_optimize() #5 /home/klient.dhosting.pl/ewh4motosho/4motoshop.pl/public_html/wp-includes/class-wp-hook.php(324): LiteSpeed\Optimize->finalize('<!DOCTYPE html>...') #6 /home/klient.dhosting.pl/ewh4motosho/4motoshop.pl/public_html/wp-includes/plugin.php(205): WP_Hook->apply_filters('<!DOCTYPE html>...', Array) #7 /home/klient.dhosting.pl/ewh4motosho/4motoshop.pl/public_html/wp-content/plugins/litespeed-cache/src/core.cls.php(477): apply_filters('litespeed_buffe...', '<!DOCTYPE html>...') #8 [internal function]: LiteSpeed\Core->send_headers_force('<!DOCTYPE html>...', 9) #9 /home/klient.dhosting.pl/ewh4motosho/4motoshop.pl/public_html/wp-includes/functions.php(5373): ob_end_flush() #10 /home/klient.dhosting.pl/ewh4motosho/4motoshop.pl/public_html/wp-includes/class-wp-hook.php(324): wp_ob_end_flush_all('') #11 /home/klient.dhosting.pl/ewh4motosho/4motoshop.pl/public_html/wp-includes/class-wp-hook.php(348): WP_Hook->apply_filters(NULL, Array) #12 /home/klient.dhosting.pl/ewh4motosho/4motoshop.pl/public_html/wp-includes/plugin.php(517): WP_Hook->do_action(Array) #13 /home/klient.dhosting.pl/ewh4motosho/4motoshop.pl/public_html/wp-includes/load.php(1260): do_action('shutdown') #14 [internal function]: shutdown_action_hook() #15 {main} thrown in /home/klient.dhosting.pl/ewh4motosho/4motoshop.pl/public_html/wp-content/plugins/litespeed-cache/src/optimizer.cls.php on line 140